Ciąża i poród – czy można wówczas uprawiać sport?

Wiele kobiet, które są w ciąży, zastanawia się nad tym czy wolno im uprawiać sport, czy wolno im wykonywać jakieś ćwiczenia. Z jednej strony słyszą, że powinny się ruszać, powinny ćwiczyć, aby zachować ciało w dobrej formie, z drugiej znowu słyszą, że nie powinny się zbytnio przemęczać i narażać na różnego rodzaju urazy. Lekarze też niejednokrotnie mają tutaj odmienne zdanie, jednak prawda jest taka, że wiele zależy też od tego, jaki tryb życia prowadziła dana kobieta przed zajściem w ciążę, a także w jaki sposób przebiega sama ciąża.

Jak to jest z tą aktywnością fizyczną w ciąży?

Im bardziej jakaś kobieta była aktywna przed ciążą, im więcej ćwiczyła, tym z pewnością trudniej będzie jej z tego zrezygnować, na wieść, że spodziewa się potomstwa. Obecnie uważa się, że sport w ciąży jest wskazany, pod warunkiem, że mama czuje się dobrze, że nie będzie ryzykowała upadku, że wszystko będzie się odbywało z zachowaniem umiaru i przede wszystkim, pod warunkiem, że sama ciąża będzie przebiegała bez żadnych komplikacji. Jeżeli chodzi o bieganie w ciąży, to wielu lekarzy się na nie godzi w początkowym okresie, kiedy brzuch jest jeszcze mały, nie ciąży, ani nie zaburza równowagi. Oczywiście nie chodzi tutaj o biegi na czas, ale spokojny trucht jak najbardziej może być. Podobnie sprawa się przedstawia, jeżeli chodzi o rower w ciąży. Tutaj też powinniśmy zachować umiar i kiedy brzuch będzie już większy, zrezygnować na jakiś czas z tej przyjemności, bo w razie upadku możemy spowodować wiele różnych problemów. Nie mniej ogólna aktywność fizyczna w ciąży jest zalecana, bo pozwala ona zachować organizm w dobrym zdrowiu, pomaga także panować nad przybieranymi kilogramami, a jeżeli przez całą ciążę mama będzie aktywna, to istnieje szansa, że łatwiej przyjdzie jej poród, jak i późniejszy powrót do figury sprzed ciąży. Co więcej, ponieważ coraz bardziej propagowany jest sport w ciąży, to coraz więcej klubów fitness posiada odpowiednie programy dla kobiet ciężarnych. Wówczas takie zajęcia są przygotowywane specjalnie z myślą o nich, a co się z tym wiąże, można mieć pewność, że są profesjonalne, nie będą zbyt forsowne, a jednocześnie pozwolą na odpowiednie zadbanie o wszystkie mięśnie, a zwłaszcza kręgosłup, który najbardziej odczuwa skutki odmiennego stanu. Często też jest proponowana i wybierana joga w ciąży. Dzieje się tak dlatego, że z jednej strony pozwala się odprężyć i dać ulgę zmęczonym mięśniom, a z drugiej jest bezpieczna nawet dla kobiet, które do tej pory, tej aktywności fizycznej miały niewiele, więc praktycznie każda przyszła mama, która chce się trochę poruszać, może się na nią zdecydować.

Sport podczas ciąży jest wskazany, zwłaszcza jeżeli wcześniej było się aktywną kobietą, która lubiła wysiłek fizyczny. Warto jednak zawsze taką decyzję skonsultować z lekarzem, który będzie w stanie ocenić, czy stan naszego zdrowia i to jak przebiega nasza ciąża, pozwala na tego typu aktywność. Co więcej, może nam on także doradzić, na co powinnyśmy się zdecydować, aby nie zaszkodzić dziecku.